Invigning!

10 JUN 2019

Onsdagen den 19 juni kl 17 - 20 tar Laholms Ryttarförening nästa steg i riktning mot ett "Hästsportcentrum" med invigning av sadelmakeriet. Stugufors sadelmakeri har nu flyttat in i en renoverad lokal på anläggningen.

Laholms Ryttarförening utvecklar sin anläggning

Nu tar Laholms RF ett nytt steg i arbetet med utveckling av ridanläggningen i Ahla. Tack vare EU-bidrag från halländska LLUH-avdelningen* och att föreningen även satsat egna pengar och ideellt arbete har en ljus och fräsch lokal skapats i ett av de gamla stallarna. Första hyresgästen är redan på plats: Stugufors sadelmakeri som drivs av Anna Stugufors.

Laholms Ryttarförening bjuder därför in till invigning onsdagen den 19 juni kl 17-20 på ridanläggningen Ahla Nedre 115. Kom och se sadelmakeriet, tvätteridelen och den lilla butiken. ”Ahla-grillen” har förstås öppet och bjuder på en hamburgare.

Byggandet av den här lokalen är första steget i ett framtida ”Hästsportcentrum” där fler företag med anknytning till hästsport och hästägande förhoppningsvis kommer att finnas på plats kontinuerligt. Redan nu samarbetar föreningen (främst i samband med den omfattande tränings- och tävlingsverksamheten) med övriga företag i området: Ahlamossens vilthägn, Säbyholms bed & breakfast, Expåra AB, Horsepartner.

Föreningen kommer nu att vidareutveckla dessa samarbeten samt utöka med andra företag med anknytning till hästsporten.

Alla hästsportintresserade, kommunala företrädare, andra företagare på landet, Ahlabor m fl hälsas välkomna till invigningen och vi ser fram emot intressanta möten.

Styrelsen för Laholms Ryttarförening

*Ett LLUH-projekt arbetar med att engagerade människor i ett avgränsat geografiskt område enas om en strategi för att utveckla landsbygden med representanter från offentlig, privat och ideell sektor. Beviljade projekt stöds av medel från EU, Region Halland och kommunerna samt Jordbruksverket förutom de egna satsningar som projektägarna gör.

Ω  Ω  Ω  Ω  Ω  Ω  Ω  Ω  Ω  Ω  Ω  Ω  Ω  Ω  Ω  Ω  Ω  Ω  Ω  Ω  Ω  Ω  Ω  Ω  Ω  Ω

Några ord från sadelmakare Anna Persson Stugufors:

”För 10 år sedan erhöll jag mitt gesällbrev och startade min verksamhet i Laholm. Nu kändes lokalerna urväxta och när tillfället erbjöds att flytta till Laholms RF:s anläggning ville jag förstås anta det. Dels för att komma närmare kunderna och dels för att utveckla sadelmakeriet med en minibutik och utökade öppettider i samband med klubbens tävlingar och träningar.

I sadelmakeriet utförs mestadels reparationer och tillverkning av hästutrustning, men även byte av dragkedjor i stövlar, brodyr, täckestvätt, enklare reparationer av väskor mm.”